Als Antwort auf: Re: Kühlwasserverlust von Aki am 31. Dezember 2002 21:03:14:
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Hallo guys!
I hope you dont mind my writing in English. I can understand German quite well, I can speak a little but I dont dare to write in German. Ive been driving one of them, Kangoos, 1.2 16V, bought in July 02, produced 01.02. So far Ive gone 17.000km and I am quite happy with it though my previous car was Opel Ascona 2.0 the body of which fell apart but the engine was incredibly good. Bloody good German technology, as we like to say. That certainly spoiled me a lot. With the mileage of 300.000km the engine did not burn any oil, the coolant did not vanish, the engine kept running like a Swiss watch (accelerating uphill at the speed of 150km/h). I am afraid I cannot expect the same from my baby Kangoo. Anyway Ive got surprisingly identical experience with the coolant. When I brought the new toy home, of course I inspected each and every bit of it and having found out that the coolant in the reservoir was only half way between the Min. and Max. marks I thought something of the mechanics in the dealers garage and filled it up precisely to the Max. mark. What was my surprise when in no time (two or three days, several hundred km) the level got back exactly where it was before and stopped there. It made me think of it and my logic is this. The cooling system at running temperature (the thermostat seems to work precisely so far) works under certain pressure kept by some fuse valve on certain constant value. When I filled up, the air space above the water level reduced, so the pressure raised, the valve let some steam out and closed again at the desired pressure i.e. the exact amount of water in the cooling system. Do you find this possible? I made this observation half a year ago, 15.000km ago and since then, thank God, I havent noticed any visible loss of coolant. Though it took some time to get used to driving much weaker car then before (but much more economic) I feel happy driving my Kangoo. I would also be happy to get any message from any other of you, friends.
Cheers Vlada
Hallo Kay,
habe das gleiche Phänomen bei unserem Kangoo (1.2 16V Bj.01/02) festgestellt. Das Auto hat ca. 10Tkm drauf. Ausgeliefert wurde das Auto mit 1/2 vollem Ausgleichsbehälter. Nach ca. 8-9Tkm war die Min-Marke erreicht. Die Werkstatt hat das Kühlsystem abgedrückt und keinen Druckverlust (Leckage) feststellen können. Normal ist ein Kühlwasserverlust jedenfalls nicht. Wenn der Stand sinkt, muß das Wasser ja irgendwo raus. Das hat mir jedenfalls auch der Meister von Renault bestätigt. Er vermutet, daß der Motor im neuen Zustand etwas Wasser "gezogen" hat. Ich kann mir das nicht erklären. Ich denke der Pegel wird erneut sinken und das ist dann für mich auf jeden Fall ein Garantiefall. (undichter Wärmetauscher der Heizung? defekte Zylinderkopfdichtung? ...)
Gruß Aki
Bei meinem 1.6 16V (Bj. 03/02, z.Z. 16.000 km) stelle ich seit längerem einen schleichenden Kühlmittelverlust fest. Im Sommer, beim Einbau der Standheizung, wurde wieder aufgefüllt (den Verlust habe ich schon vor Stdhzg.einbau festgestellt). Ende September habe ich in der Werkstatt erneut nachfüllen lassen bis knapp unter die Max-Marke. Mittlerweile ist der Stand wieder genau zwischen Max. und Min. (an sich ja okay) aber die Tendenz ist leicht fallend.
Auch wenn es nicht viel ist, finde ich das nicht normal. Von meinen früheren Autos bin ich dies überhaupt nicht gewöhnt, der Kühlmittelstand war immer gleich. Der Kangoo wird von mir auch nicht extrem gefahren, daß er zum Kochen kommen könnte.
Habt Ihr auch solche Erfahrungen gemacht? Das ganze müßte doch ein Garantiefall sein?
Kay
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